Når I ønsker at oprette et socialt tilbud – fx et botilbud, en døgninstitution, et alkoholbehandlingstilbud eller lign. – skal tilbuddet godkendes af et af landets fem Socialtilsyn. Det sker for at sikre, at det nye tilbud har den fornødne kvalitet til den målgruppe, tilbuddet retter sig mod. I region Sjælland (minus Holbæk Kommune og plus Hjørring Kommune) er det Socialtilsyn Øst, der står for alle ny-godkendelser og dermed også sikrer, at tilbuddet bliver optaget korrekt på Tilbudsportalen.
En godkendelse tager udgangspunkt i både socialfaglige, pædagogiske, økonomiske og juridiske krav til kvaliteten.
Hvis I ønsker at blive godkendt som nyt socialt tilbud, skal I først ansøge om det. Herefter er der en række faser i ansøgningsprocessen, før I får en afgørelse fra os. I kan til hver en tid ringe eller skrive til Socialtilsyn Øst og få vejledning i, hvad I skal gøre, hvis I er i tvivl.
Herunder finder I links til Tilbudsportalen, hvor I kan ansøge. For at kunne ansøge via Tilbudsportalen, kræver det, at I har oprettet et CVR.nr. for det tilbud i ønsker at oprette.
Tilbudsportalen
Vejledning til opdatering af oplysninger på Tilbudsportalen
Inden I indsender ansøgningen via Tilbudsportalen, tilbyder Socialtilsyn Øst et forberedende vejledningsmøde. På det forberedende vejledningsmøde kan I fx få overordnet vejledning i forhold til fx, budget, vedtægter, krav til boligformer, målgruppebeskrivelse og metoder/faglige tilgange m.v., inden I starter indberetningen på Tilbudsportalen.
Se eksempel på budgetskema
Dette forberedende vejledningsmøde skal ses som et tilbud til dig som ansøger – og er ikke en del af selve ansøgningsprocessen. Forud for mødet skal I fremsende en række oplysninger til os, omkring det tilbud I ønsker at starte.
Tag kontakt til os, hvis I ønsker et vejledningsmøde. Der vil I også modtage information omkring de oplysninger, som vi skal bruge inden mødet.
Sagsbehandlingstid
Sagsbehandlingstiden for nye tilbud er normalt op til 24 uger, fra vi har modtaget indbetaling af ny-godkendelsestaksten, til I modtager en afgørelse.
Inden vi begynder behandlingen af jeres ansøgning, skal taksten for ny-godkendelse jf. bekendtgørelsen om Socialtilsyn være betalt.
Efter indbetaling af takst, vil I blive inviteret til et vejledningsmøde, hvor der deltager tilsynskonsulenter, en juridisk konsulent samt en økonomisk konsulent. Dette møde tager afsæt i den indsendte ansøgning.
Efter vejledningsmødet vil Socialtilsyn Øst – når vi har modtaget alt relevant materiale, samt at I har udfyldt det spørgeskema som I kan finde i nedenstående link.
Spørgeskema jf. kvalitetsmodellens indikatorer
Ved tilsynsbesøget besigtiger vi de fysiske rammer, gennemgår det fremsendte materiale, oplysninger på Tilbudsportalen samt kvalitetsmodellens 7 temaer.
Herefter vil sagen blive endeligt behandlet, og afsluttes med, at der træffes afgørelse i sagen.
Takst for godkendelse som socialt tilbud i 2024:
Plads antal
|
Tilsyn
|
Skærpet
|
Ny-godkendelse
|
Væsentlig ændring
|
0 - 7
|
41.001
|
4.100
|
42.587
|
9.618
|
8 - 24
|
49.202
|
4.920
|
51.105
|
11.542
|
25 - 49
|
82.003
|
8.200
|
85.175
|
19.237
|
50 +
|
123.004
|
12.300
|
127.762
|
28.855
|