Godkendelsen trin for trin
Når man som virksomhed eller forening ønsker at varetage arbejdsgiverfunktioner i ordninger med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance (BPA) efter § 95 og § 96 i lov om social service, skal man godkendes af et af landets fem socialtilsyn.
Det sker for at sikre, at de offentlige tilskud til ansættelse af hjælpere eller BPA efter § 95 og § 96 i lov om social service anvendes efter formålet og øge borgernes tryghed ved indgåelse af aftaler om overførsel af tilskud til foreninger eller virksomheder, der varetager arbejdsgiveransvaret.
I Region Sjælland (minus Holbæk Kommune og plus Hjørring Kommune) er det Socialtilsyn Øst, der står for alle godkendelser på området.
Der er tre betingelser for en godkendelse:
- Foreningen eller den private virksomhed skal være solvent
- Foreningen eller den private virksomhed skal have en kompetent ledelse og benytte sig af ekstern faglig supervision eller anden form for sparring for ledelsen og medarbejdere
- Ledelsen skal kunne påvise, at foreningen eller virksomheden har kendskab til ansættelsesret.
Når I ønsker jeres forening eller virksomhed godkendt, skal I sende en ansøgning til socialtilsynet med tilhørende budgetskema og seneste årsregnskab. Ansøgningsskemaet og budgetskemaet ses i højreboksen her på siden, hvor I også finder en vejledning til at udfylde ansøgningsskemaet.
Taksten for godkendelse til BPA-ordningen i 2021
Taksttype |
Takst |
Godkendelse |
21.082 |
Driftsorienteret tilsyn |
7.613 |
Taksten for godkendelse til BPA-ordningen i 2022
Taksttype |
Takst |
Godkendelse |
22.456 |
Driftsorienteret tilsyn |
8.109 |
Sidst opdateret
13.12.2021
Ansvarlig redaktør